Kan meditatie ook angst, boosheid, irritatie opwekken? Ja, dat kan.

Veel mensen denken dat meditatie altijd leidt tot sereniteit. Dit hoeft echter niet altijd (direct) het geval te zijn.
Dit geldt voor alle meditaties en vooral ook voor meditaties met een meer emotioneel aspect zoals diverse Osho meditaties, de Quantum Light Breath en Hart meditaties zoals meditaties gericht op liefdevolle vriendelijkheid en compassie.

Ook na de meditatie, terwijl je tijdens meditatie misschien wel een ‘kalme’ of ‘prettige’ ervaring hebt gehad, is het mogelijk dat er onprettige gemoedstoestanden en emoties zoals boosheid of irritatie naar boven komen.

Door de meditaties komen er dingen uit je onbewuste naar boven. Niet alleen in de vorm van gedachten, maar ook energieën, gevoelens en emoties.

Deze hebben we altijd met ons meegedragen in ons lichaam/onderbewuste en door de meditatie ontdoen wij ons hiervan.

Echter is het niet zo dat het naar bovenkomt en het in het niets verdwijnt. Het transformeert. Het neemt een vorm aan.

Als er bij jou bijvoorbeeld nog stress, boosheid, of andere emoties in je lichaam/onderbewuste zitten opgeslagen, dan neemt het een weg naar buiten.

Hoe ga je om met onprettige gevoelens?

Het is vooral belangrijk ook deze gevoelens of andere vormen van uitingen liefdevol te benaderen. Je kunt in de formele beoefening bijvoorbeeld vooral Metta meditatie beoefenen.

Maar in het dagelijks leven, als het gevoel er is, is het vooral belangrijk hier een accepterende en milde houding naar te ontwikkelen.

Wees lief naar jezelf en wat er gebeurt.

Verder adviseer ik niet teveel willen verklaren. Waar komt het vandaan? Hoe heeft dit effect op mijn welzijn? Etc. 

Laat het proces zijn werk doen en vertrouw erop dat het een opschonende werking heeft.

Verander van kanaal

Als je lang in je boosheid (of andere onprettige emoties) blijft zitten is het soms ook goed om bewust ‘van kanaal te veranderen’.

Je kunt voor jezelf een bepaalde activiteit voor de geest halen waarbij je prettig voelt, geluk ervaart.

Een soort van hulpbron.

Maar doe dit niet abrupt, dan zou het een soort van wegdrukken worden en dit is niet de bedoeling.

Doe het in ongeveer (op liefdevolle, speelse wijze) deze stapjes:

1. Je wordt opmerkzaam op het feit dat je lange tijd in boosheid zit

2. Accepteer dit en omarm de boosheid

3. Zie wat voor soort gedachten er zijn, zonder hier een oordeel over te hebben. Laat ze voor wat ze zijn.

4. Focus je op je lichaam. Wat kun je ervan opmerken in je lichaam. Voel de sensaties zonder oordeel. Voel de levendigheid! Blijf hier een poos bij en je zult zien dat je ook minder in de gedachten zit door verlegging van je aandacht.

5. Kijk eens of je dan ook mentaal van kanaal kunt veranderen. Haal de hulpbron te voorschijn.

6. Voel dan wat er in je lichaam te voelen is

Het belangrijkste is vooral op het proces te vertrouwen. Weet dat het erbij hoort.

 

 

boos door meditatie

gerjan on Facebookgerjan on Instagramgerjan on Linkedingerjan on Pinterestgerjan on Twittergerjan on Youtube
gerjan
- Meditatieleraar bij Patipada meditatiecentrum Zwolle
- Eigenaar Patipada.nl webshop voor yoga en meditatie & Littlegreeny.nl webshop voor bewuste ouders
- Beheerder Blogbewust.nl

gerjan

- Meditatieleraar bij Patipada meditatiecentrum Zwolle - Eigenaar Patipada.nl webshop voor yoga en meditatie & Littlegreeny.nl webshop voor bewuste ouders - Beheerder Blogbewust.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *